Om oss3

Er du en lojal boliglånskunde? Da betaler du sannsynligvis for mye.

Hvorfor hviler ansvaret for å sikre en rettferdig rente på kundenes skuldre? 

Burde ikke bankene ha et ansvar for å opprettholde kundenes tillit, ved å belønne lojale kunder fremfor å straffe dem?

Gründerne bak Clinsj er Simen Munter og John Sætre. Begge er utdannede siviløkonomer og begge har over 20 års erfaring fra forskjellige lederstillinger i bank og finans, både i Norge og internasjonalt. Etter å ha sett bankene fra innsiden, stilte de seg spørsmålene over.

 

Utfordringen

Å stadig følge opp banken på rente kan være både slitsomt, irriterende og for noen også angstfylt. Norske lojale bankkunder betaler i gjennomsnitt rundt en 0.5% mer for sitt boliglån enn de burde. Dette betyr at kunden betaler i gjennomsnitt 12 500 kr mer enn de burde til banken hvert år. Lojale kunder er med andre ord ekstremt lukrative for bankene, så lønnsomme at det er verdt å miste noen kunder nå og da. Dessverre er det kun 4% som faktisk bytter bank – og de bytter igjen og igjen. Dette er ofte også de mest ressurssterke. Må det være sånn?

Løsningen som myndigheter i mange land er kommet til, er at kundene skal få mer informasjon slik at de kan forhandle mer effektivt og det skal bli lettere å bytte. Dette har vært prøvd i årevis i mange markeder – og det fungerer ikke.  

Jo mer vi analyserer dette, desto mer overbevist er vi om at problemet ligger i styrkeforholdet mellom kunde og bank. Banken forhandler med kunder hver dag og er flinke på å gi «gode nok» priser – «gode nok» til at kunden fortsetter hos dem.

Clinsj!

Vi tror løsningen er annerledes – løsningen er å flytte oppfølging av lånet til profesjonelle som har bedre markedsinformasjon enn kundene, og som kan sikre at boliglånsforhandlingene er gjennomsiktige, rettferdige og skjer hver gang det trengs.

Etter 13 rentehevinger i Norge har behovet aldri vært større.


Vi har lang erfaring med ledelse av bankvirksomhet

Vi kan bank. Vi vet hvordan banken opererer og ikke minst; vi vet hva som er rettferdig. Vår visjon er at kunden ikke skal måtte shoppe rundt for å få den rente de fortjener, men la oss kontinuerlig passe på banken basert på fakta.  Vi brenner for bankkunden og vil dele vår kompetanse, samtidig som vi alltid ønsker å utvikle oss. 

 

Et verdensomspennende problem

Vårt mål

Vi har et veldig stort mål – vi sikter mot å løse utfordringen at banker over hele verden utnytter tilliten som deres lojale kunder gir dem til å overprise dem. Et verdensomspennende problem som koster forbrukerne milliarder. Kunder som bruker vår løsning skal være sikre på at de alltid betaler en rettferdig pris.

på kundens side

Vi er venn med alle banker – partner med ingen

Clinsj er unik i det at vi ikke har noen «bank-partner» – vi er helt uavhengig av bankene. For å være «bank-partner» må man være agent for banken, og får så å få betalt når kundene velger «riktig». Alle tjenester koster, og dersom den er gratis for personkunder er det fordi noen andre betaler. Vi har laget en tjeneste som er fullt ut på våre kunders side. Målet vårt er å spare deg penger, og vi er helt gratis dersom vi ikke klarer det. Vi tar ikke betaling eller noen form for "kickback" fra noen bank, og har ingen interesser annet enn å finne ut hva som er best for deg.

Sky-basert løsning

Vår teknologi

Vi har bygd en løsning som benytter avansert sky-basert teknologi som gjør det mulig for oss å vurdere alle våre kunders lån mot alle tilgjengelige lån i markedet – hver dag. IT-systemet vurderer hver enkelt kundes økonomiske situasjon og ser hva som er rettferdig pris for hvert enkelt lån – hver dag. Vi bruker AI-baserte løsninger for å vurdere sannsynligheten for å få en bedre rente fra hver enkelt långiver.

trygghet er viktig

Sikkerhet

Vår bakgrunn fra bank har gjort oss ekstra oppmerksomme på sikkerhetsrisiko og vi er svært opptatt av at vår løsning skal være trygg og stabil. Vi benytter typiske løsninger som tilsvarer, eller har bedre sikkerhet enn det som er vanlig i bank. Dette gjelder f.eks. infrastruktursikkerhet, nettverkssikkerhet og kryptering av data.

Vår prosess

Vi engasjerer oss kontinuerlig i markedet, og hvis prisen ikke er riktig, fører vi en faktabasert forhandling med kundens eksisterende bank. Hvis de ikke kan få det der, hjelper vi dem med å flytte til en bank som kan. Og vi fortsetter å følge med – hvis markedet endrer seg, gjentar vi prosessen igjen og igjen. Vår prosess og teknologi lærer av forhandlingene med bankene og vi sørger for å fokusere på de bankene som har gode priser.

Effekten er at vi over tid, hele tiden forhandler på vegne av alle kundene som er hos en bestemt bank og at banken risikerer at dårlig prising til en kunde vil medføre at vi revurderer hele kundeporteføljen.

Markedsverdi varierer

Revurdering av eiendomsverdi

Mange har utdatert prisinformasjon på eiendommene sine. Vi revurderer eiendomsverdien hver måned og benytter den informasjonen til å vurdere om kundene kunne få en bedre rente basert på oppdaterte tall.

Rettferdig boliglån

Sammen er vi sterke

Alle vet at du burde sammenligne priser og jevnlig flytte kontoen din for å unngå dette – men de fleste gjør ingenting. Det er rett og slett for tidkrevende og for mye bry å kontinuerlig navigere i disse stadig skiftende markedene. Vi tilbyr en enkel plattform for å ta bort dette unødvendige ubehaget for folk flest, hvor du som kunde, uavhengig av bank, økonomi og utdannelse kan være trygg på at boliglånet ditt til enhver tid har en god pris. Vi søker ikke alltid å hele tiden finne den beste prisen (selv om vi kan!) fordi at det vil bety at lånet må flyttes igjen og igjen. I stedet søker vi at du alltid skal ha en av de beste.

Lurer du på noe?

Ta gjerne kontakt for tilbakemelding eller råd. Vi vil gjøre hva vi kan for å bli enda sterkere og bedre for deg som boliglånskunde. Husk, vi er her for deg og ikke banken.

Våre ansatte

Simen Munter

Clinsj benytter data fra Finansportalen som deler av vårt datagrunnlag for å vurdere boliglån og gebyrer.

Clinsj benytter data fra
Finansportalen som deler av
vårt datagrunnlag for å vurdere
boliglån og gebyrer.

Vi bruker Boligmappa.no for å hente informasjon om eiendomsverdi. Siden ikke alle eiendommer har en verdi der, har vi også lagt opp til at brukere kan oppdatere estimatene selv.

Vi bruker Boligmappa.no for å
hente informasjon om
eiendomsverdi. Siden ikke alle
eiendommer har en verdi der,
har vi også lagt opp til at
brukere kan oppdatere
estimatene selv.

Clinsj er medlem av Finans Norge, bransje organisasjonen for finansforetak i Norge.

Clinsj er medlem av Finans
Norge, bransje organisasjonen
for finansforetak i Norge.

Du fortjener en bra rente

Prøv oss i dag – det er enkelt og vil ikke koste deg noe som helst dersom du ikke sparer penger.

Skip to content